De weken van wind en regen

Image

Maanden heb ik nagedacht over de fietsreis die ik zou gaan maken. Maanden heb ik droombeelden in mijn hoofd gehad hoe mijn fietsreis in de periode april t/m juni richting zuidwest Portugal zou kunnen zijn. Zeg maar gerust: maanden heb ik mijn mooiste fietsreis gedroomd.

Maar met deze droom ter voorbereiding op mijn reis, gaat het als met alle dromen: bij het wakker worden, het in de realiteit staan is alles anders. Het doet me denken aan een gast in een programma op radio 1 nog niet zo lang geleden. Ik weet zowel van het programma als van de betreffende gast nu niet de naam. Er is een gesprek met iemand en aan het eind mag die persoon iets op een tegeltje zetten. Deze gast koos voor de zin ”Alles moet blijken”. Nadien heb ik vaak aan deze zin gedacht, behalve (blijkt!) bij de dromen ter voorbereiding van mijn reis.

Globaal droomde ik: langzaamaan richting zuiden wordt het weer alsmaar mooier, een zacht briesje in de rug zal het fietsen vergemakkelijken, ’s avonds zal het heerlijk zijn om de tent onder een warme avondzon op te zetten, mijn plekje te creëren om te eten en te slapen om vervolgens een dag later uitgeslapen wakker te worden en weer zin te hebben in een nieuwe dag.  Ik zal genieten van de mooie landschappen onderweg. Ik droomde dat ik op mijn dooie akkertje de Bron van de Maas zou bereiken en dat ik circa drie weken na mijn vertrek in Barcelona aan zou komen.

Dat er enige vertraging zou ontstaan had ik ingecalculeerd. Maar dat ik vier weken na vertrek slechts de witte toppen van de Pyreneeën zou kunnen waarnemen fietsend in de prachtige Corbières, dat is niet één keer als droombeeld verschenen.  In mijn dromen was ik die partij bergen al lang en breed gepasseerd, met trots.  Dat regen, hoosbuien, wind, storm en kou voor de nodige vertraging zouden gaan zorgen, lag niet in de verwachting. En toch, dat is mijn fietstocht tot nu toe: regen en wind overheersen het weerbeeld en hinderen mij in mijn tocht naar het zuiden . Kortom: ik schiet geen donder op!

Op mijn gedroomde reis mis ik echter niet alleen wat ik gedroomd hebt, ik krijg ook veel van wat ik niet gedroomd heb. Onverwachte ervaringen, onverwachte ontmoetingen. Soms kort en in het voorbijgaan: andere fietsers, allemaal met een eigen doel voor ogen: New Dehli in India, China, Barcelona, van west naar oost door Frankrijk fietsende man uit Bordeaux. Of de drie Denen die me door de tunnel du Bois Claire begeleiden. Ook en vooral vrouwen die me aanspreken en een gesprek met me aangaan, ze wensen me allemaal Bon Courage. Mensen die klappen als ik langs kom fietsen. Een echtpaar uit Woerden, beiden midden tachtig, dat me uitnodigt in hun caravan voor een kopje koffie voordat ik weer op de fiets moet. Een 75-jarige vrouw vol in de wind wandelend langs zee bij Cap d’Agde . Soms ontmoetingen met herhaling: bijvoorbeeld Piet en Anja uit Leuven, tegen gekomen in Namur, daarna in een Chambre d’Hotes in Consenvoy en de nacht daaropvolgend in de Jeugdherberg van Saint-Mihiel, die ik later weer ontmoet aan het eind van de Voie Verte bij Macon. Soms ook wat langer of wat intensiever: bv. Het aanwezig zijn bij een repetitie van een jeugdtheaterklas in Beleville-sur-Saone. Het vertellen aan drie klassen van een basisschool over reizen op de fiets, met fiets en al in de klas. Op de camping van Saint Boil met Cis uit Utrecht, lopend op weg naar Santiago de Compostella, gezellig samen gegeten, de was gedaan, samen ontbeten. Of in Arles met Pierre, filmmaker/kunstenaar uit Parijs onverwacht leuke gesprekken met humor tijdens ontbijt en avondeten.

Vandaag, Koninginnedag 2012, heb ik weer een rust-, schrijf, wasjes-, bandenoppomp-, boodschappen-doen-dag ingelast omdat de weerberichten opnieuw erg slecht waren. Afgelopen nacht heeft het hevig gestormd en geregend t/m vanochtend rond elf uur. Een goede reden om niet op de fiets te stappen en uit te rusten.

Maar dit keer vooral ook een dag om na te denken. Hoe ga ik mijn weg vervolgen? De ronde maken zoals mijn plan was ga ik niet halen binnen de drie maanden die ik tot mijn beschikking heb. Fiets ik stug door op de route die ik in gedachten had en zie ik rond half juni wel waar ik ben en hoe ik de reis richting thuis ga regelen?  Of fiets ik verder om op de helft van de twaalf  weken te kijken waar ik ben en ga ik dan een fietsroute terug plannen? Of laat ik  de Pyreneeën nu even voor wat ze zijn en ga ik een geheel ander plan trekken? Of ga ik de zon zoeken in de weerberichten en laat ik me door haar leiden?

Het is 19.00 uur ’s avonds en ik zit nu mijn blogbericht te typen, dus even niet na te denken over morgen. Mijn bericht ga ik zo plaatsen, dan een kopje koffie maken en mijn gedachten focussen op hoe mijn tocht te vervolgen.

Hoe ik mijn tocht ga vervolgen, zal blijken!

Steun mijn actie om te komen tot een Jeugdcultuurfonds in Noord Limburg en doneer:

Stort op rek.nr. 577934015 van het Jeugdcultuurfonds. Let op onder vermelding van Ineke fietst

Deze gelden komen rechtstreeks ten goede aan kinderen uit Noord Limburg.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

31 reacties op De weken van wind en regen

  1. Thei van Els zegt:

    Dag Ineke,
    Zo herkenbaar wat je schrijft: de dromen, het plan en de werkelijkheid. Ik had hetzelfde in gedachte: eenmaal Nederland uit genieten van het weer, een zonnetje, een briesje en s-avonds op de camping wat lezen voor mijn tentje. De werkelijkheid: guur weer, veel regen, vroeg in de tent vanwege de koude, weinig zon. Maar toch: mijn droom kwam wel uit. Naar mijn idee voegden de soms barre weersomstandigheden er juist iets positiefs aan toe. En dan de ontmoetingen met mensen die ik langs en op de route tegenkwam. De indrukwekkende landschappen. Ik ben inmiddels twee dagen thuis en nog zo aan het nagenieten. Telkens doorkruist een andere herinnering mijn gedachte. Ik koester de onuitwisbare herinneringen aan mijn fietstocht, en als ik jouw verhalen lees en de foto’s bekijk geldt dat ook voor jou.
    Goede reis.
    AKG.

    • inekefietst zegt:

      Goeiemorgen Thei, jouw laatste bericht lees ik net pas. Je bent aan het nagenieten van de vele en mooie indrukken die je hebt opgedaan: heerlijk! Daarvoor heb ik na terugkomst thuis nog een weekje vrij gehouden.
      Zo meteen ga ik een stadswandeling door Porto maken. Ben hier gisteren kletsnat aangekomen, samen met ene Daniël uit Münster. Even twee nachten luxe in http://www.gallery-hostel.com/en/site/about-us/ daarna weer kamperend verder naar Zuid-Portugal.

  2. Hans (malawi) zegt:

    de werkelijkheid is heel anders dan de droom he, jaja, maar ondanks dat zie ik toch dat je het uiteindelijk naar je zin hebt, niet? Laat je niet opfokken door de gedachte dat je moet haasten om je doel te bereiken, als je dat kunt, heb daar zelf ook altijd moeite mee gehad.
    Succes, en zon/meewind gewenst!

    • inekefietst zegt:

      Hoi Malawi-Hans,
      leuk, een berichtje van jou. Wauw, wat heb ik een respect voor je om jouw fietsreis naar Malawi! Ondanks dat het een keuze is om te gaan op die fiets, is het ook vaak afzien, doorzetten, jezelf moed inspreken. Dat zul jij nog meer gehad hebben dan ik in dit comfortabele Europa. Eind komt in zicht, dat beperkt in wat ik kan fietsen, maar niet in waar ik van kan genieten. Dat doe ik met volle teugen: het is heerlijk al dat moois in de wereld vanaf de fiets te kunnen zien, ruiken, horen. Jij weer op je plek in Nederland? Ben benieuwd, ik hoor/lees het nog graag een keer!

  3. Jaquelina zegt:

    Hoi vriendin,
    Ik geniet van je prachtige verslag en denkt met een beetje weemoed terug aan een reis van twee maanden die ik als jonge vrouw door europa maakte en het gevoel van vrijheid die daarbij hoorde.
    Het weer zal je er niet onder krijgen dus zal het zijn tegenwerking vast snel opgeven en beter worden.
    Liefs, Jaquelina

    • inekefietst zegt:

      Hoi vriendin, wat klinkt dat plechtig, maar ook lief! Ja heerlijk, dat gevoel van vrijheid. Maar nu begint het langzaamaan te knagen: de tijd is beperkt, waardoor ik keuzes moet maken en bij keuzes maken hoort ook : dingen laten vallen. Ik probeer daar rustig en kalm onder te blijven en vooral te genieten van elke kilometer op de fiets. Het is heerlijk, al is het vaak afzien. Liefs van Ineke

  4. jo overbeek zegt:

    Dag Ineke, ik miste je op de fam.dag, maar met jou verhaal was je er en laat je ons delen in deze bijzondere tocht van jou. Ik had je graag mooi weer gegund,maar geniet van je vrijheid en ruimte
    en de zon schijnt (toch).Veel liefs,tante Jo

    • inekefietst zegt:

      Lieve tante Jo, ja, de zon schijnt altijd, ook als ze achter een dikke wolkendeken schuil gaat. Nu is het lekker zomers en warm. Het tijdelijke nomadenbestaan bevalt me goed: inderdaad, vrijheid en ruimte, heel fijn!

  5. Henk Heijink en Aartje Dul zegt:

    Ha Ine,

    Wat ben je een doorzetter! Respect. We wensen je veel zonneschijn en een fijne verdere fietstocht.
    We blijven je volgen.

    Veel liefs,

    Henk en Aartje

    • inekefietst zegt:

      Doorzetten lukt als ik me zelf ook af en toe trakteer: Millefeuille de bavarois framboise, hotelletje met dagje Toulouse, dagje niksen. En ik blijf echt wel genieten van het fietsen en zien!

  6. Ela Bauer zegt:

    hi ine!
    heerlijk om je berichten en correspondentie met al je vrienden te lezen! vind wel grappig dat iedereen het heeft over “na afloop” (op de koffie etc.:), en ik steeds het gevoel heb dat het echt een stuk leven is als het ware, en de “na afloop” is er wel, maar niet relevant (behalve dan dat je op een gegeven moment terug naar je werk moet..). ben benieuwd; is dat een beperking, dat er een grens aan je reis zit, of is het juist leuk? en… ik ook wil alles horen als je terug bent!!:)

    veel liefs, ela

    • inekefietst zegt:

      Grappig Ela, je snijdt twee thema’s aan waar ik net vanmiddag iets over schreef: op Twitter: tijd gaat snel als je zelf langzaam gaat en aan schoonzus: je komt in een soort van ander leven terecht voor een korte tijd, heel los van alle moetjes. Ik moet wel van alles, ben best wel druk eigenlijk, maar het zijn dingen van dag tot dag.
      Later is voor later! Ela, jij ook veel liefs!

  7. mieke hermans krijgen zegt:

    Ik bedoelde niet balbezit maar hasj bezit ha ha stomme computer
    Mieke

  8. han zegt:

    de tip van de week pak de trein naar barcelona daar schijnt de zon en fiets dan lekker in je droom

    • inekefietst zegt:

      Barcelona is al een gepasseerd station, zonder dat ik er langs kwam. Hoe het verder gaat is voor later. Ben je nog in Espana: geniet!

      • han zegt:

        ja 1 weekje lekker wezen chillen in de zon. mijzelf heerlijk laten verwennen met catalaanse gerechten en catalaanse vrienden. geniet van het lezen van je verhalen ga lekker je weg. hoe is het met je zemen lap?

      • inekefietst zegt:

        Ja, die zemen lap. Ik heb steeds een grapje in mijn hoofd, maar niet voor en plein public. Komt later!

  9. mieke hermans krijgen zegt:

    Hier regent het weer wat een weer…….
    De natuur is open gesprongen
    Je vriend heeft de tuin geschoffeld
    Ha ha
    Ik ken wel iemand die op zuid spanje rijd
    Maar. Die heeft daar gezeten wegens balbezit
    zullen we maar niet doen hè
    Bij benzine pompen liften……..
    ik zal mijn oren en ogen openhouden
    Heel véél geluk
    Mieke Van de andere kant

    • inekefietst zegt:

      Balbezit, hashbezit, tuin schoffelen, op Portugal rijden: we weten het allemaal in Vors. Morgen gaat deze dame weer op de pedalen. Eerst lekker eten koken MET wijntje er bij: LUXE.

  10. frances zegt:

    Hoi Ineke,

    Ik vind je een stoer wijf!!
    Al die ervaringen en ontberingen die je opdoet maken je nog een leuker mens.
    Ik spreek graag eens met je af als je weer terug bent.

    Frances

  11. Marjoo zegt:

    Ineke en Fred; het zal het leeftijdsverschil wellicht zijn dat jullie het nu zo groots aanpakken: die waardevolle gevechten met jezelf en het eenworden met de natuur! Hoe dan ook heb ik na vier dagen lopen in de Franse Ardennen ( waarvan maar 1 dag door de regen…) nog meer respect voor de tocht die jij fietst Ineke en jij nog gaat fietsen Fred.
    Als ik later groot ben kom ik bij jullie allebei op de koffie………….!
    Zet ‘m op Ineke, geniet van het moment! Geweldig dat je steeds weer de drive hebt om door te gaan……om onderweg te zijn en te ontmoeten! Daaag, lieve groeten Marjo

    • inekefietst zegt:

      Ha Marjo, fijn dat je genoten hebt in de Franse Ardennen. Da’s mooi daar! En hier kun je gelijk weer een beetje bijkletsen met oude collega’s. Daar geniet jij ook van. En jouw toon is er altijd één om bij te lachen. Zo kennen we mekaar!

  12. Frank Kiewitt zegt:

    Lieve Ine, hoe meer tegenslagen, hoe meer je zal genieten van je reis! Niet op het moment zelf, maar erna….. Ik volg lange tijd het weer in Frankrijk en het zit je niet mee… Maar ik hoor ook hoe mooi het in Spanje is en je komt steeds dichterbij…. Super leuk om je reisverslag te lezen, wat een avontuur en wat een feest moet het zijn om dat allemaal mee te maken. Ga door en waar je uiteindelijk naar toe ga zal blijken. Ik ben reuze benieuwd!
    ¡Cuídate y suerte!

    • inekefietst zegt:

      Ha Frank, je bent een rasechte optimist: hoe meer tegenslagen, hoe meer genieten achteraf! Maar je kon wel eens gelijk hebben, want ieder nadeel blijkt zijn voordeel te hebben, aldus Cruijff. Een adresje in regio Barcelona hoef je niet te regelen, want daar kom ik niet langs. Waar dan wel, zal blijken inderdaad.
      Enne, what’s up with the Funpoppers? Lieve groet!

  13. louis zegt:

    Op 2 mei ziet het er hier net zo uit als bij jou. Wind, regen op komst etc. Alleen kom je hier geen Piet en Anja, geen Pierre en geen drie Denen tegen. Je ging al van start met: ik zie wel, ik heb veel bewondering voor wat je nu al allemaal hebt gefietst en gezien.
    Ik gun je heel veel wind in de rug en een lekker zonnetje, maar uit je verslagen concludeer ik dat als dat niet het geval is je toch blijft genieten.

    Succes en ik zie uit naar je volgend bericht.

    Louis

    • inekefietst zegt:

      Ha, Louis, leuk iets van je te horen. De afgelopen drie dagen genoten van heel mooi weer en vannacht wakker gelegen op de prachtigste camping ooit: koste wel 5 kilometer klimwerk gisterenavond, maar dan heb je ook wat: uitzicht rondom, magnifique! En dat wakker liggen kwam van de wind, die vol op mijn tent blies. Tja, ieder voordeel heb zijn nadeel!

  14. Fred v.d. Bogaard zegt:

    Heej Ineke, wat een geweldig, open, eerlijk stuk dat je schrijft, met ons deelt.De vraag die bij me opkomt is: “is Barcelona, Malaga, Lisboa, het doel van je reis óf is de reis zelf je doel ?” Je geeft zelf al het antwoord: prachtige gevechten met jezelf en de natuur, geweldig waardevolle ontmoetingen met anderen” buen viaje en España, mucha diversión, Fred

    • inekefietst zegt:

      Ja Fred, zoiets mag jij ook nog gaan meemaken! Je broek zakt er van af. Die van mij in ieder geval wel! Maar allemaal met een “Gracias a la Vida!”

      • Fred v.d. Bogaard zegt:

        Ja, ik realiseer me, mede door jouw berichtjes, dat het geen kattenpis is zo’n fietstocht.
        Gelukkig heb ik als gepensioneerde alle tijd en is de afstand die ik van plan ben te rijden minder dan de helft die jij je voorgenomen had en ik hoop september. oktober andere weersomstandigheden te hebben. Blijft dat het een gevecht zal blijven. Ik wil graag een keer letterlijk op de koffie komen als je terug bent en tips van je krijgen !!
        Groetjes en veel sterkte, succes, plezier.
        Fred

      • inekefietst zegt:

        Ik zal je bellen als de koffie klaar is! Dan krijg je alle ins en outs van zo’n fietsreis! Leuk!

Geef een reactie

