Oost west fiets best

Image

Twee weken geleden, in de omgeving van Narbonne, wist ik niet welke weg ik zou kiezen om mijn reis op de fiets te vervolgen. Het vele vechten met de wind had een flinke wissel getrokken op mijn lijf en leden. Vooral mijn benen en knieën waren aan het protesteren. En aangezien protesten er zijn om serieus genomen te worden, moest ik overwegen of ik op dat moment wel of niet de Pyreneeën zou gaan passeren.  Op een rustige camping in Bizanet, waar ik me een barones op mijn eigen landgoed waande, heb ik twee nachten verbleven, zodat ik een dag had om alles op een rijtje te zetten.

Om te voorkomen dat het protest uit zou monden in een oorlog met mijn eigen lijf, heb ik gekozen voor een fase van ontspanning. De kaart van Frankrijk bood mogelijkheden: van oost naar west lopen twee kanalen die de Middellandse Zee met de Atlantische Oceaan verbinden: het Canal-du-Midi en het Canal-de-Garonne. Naast dat het vooral indrukwekkend is vanwege de tijd waarin het werd aangelegd (eind 17e eeuw) en vanwege de architectonische hoogstandjes met de vele trapsluizen, de aquaducten en tunnels, is het een heel geschikt traject voor mensen die wel in Frankrijk willen fietsen, maar niet de fysieke conditie hebben om de vele heuvels en bergen te fietsen. Want geloof me, er is geen ontwijken aan in Frankrijk: la France est partout montagneux.  De uitzondering is dus te vinden langs de kanalen. Er lopen grotendeels aardig goede fietspaden langs die ontspannen fietsen mogelijk maken. Dat is het dus geworden, van oost naar west, van Narbonne tot aan Moissac langs de kanalen.  Zo kon ik blijven fietsen, mijn lijf een beetje herstel gunnen en vooral blijven genieten van mijn leven op de fiets. Oost west fiets best!

Zo eenvoudig als mijn keuzes nu klinken, zo’n worsteling was het met mezelf. Mijn route had ik niet voor niets uitgestippeld. Ik verlangde er naar fietsend Barcelona te bereiken, te freewheelen langs de kust van Spanje, het eindeloze Andalusië  te beleven en zo die magische zuidwest punt in Portugal te bereiken. Maar nieuwe keuzes bieden nieuwe perspectieven.

Door het fietsen langs de kanalen heb ik indrukken opgedaan die me anders ontgaan waren. Oneerbiedig noemde ik het in mijn gedachten de bejaardenroute. Het eindeloos fietsen langs het water is enigszins saai, maar geeft ook veel rust. De landschappen links en rechts van het water wisselen als beelden in een film. Pleziervaartboten varen in een rustig tempo van de ene sluis naar de andere, laten zich daar schutten en varen verder om aan te leggen in een haven van een of andere kleine stad. ´s Avonds zitten de mensen op het dek te genieten van eten, een glas wijn en het kijken naar de andere boten en hun tijdelijke schippers. Aan de oevers staan de dagjesmensen op hun beurt te genieten van het leven op het water. Vissers gooien hun hengels uit en wachten met ongelooflijk geduld af wat de vangst van de dag gaat worden.

Langs de kanalen zijn ook verschillende mooie steden: Narbonne, Carcassonne, Moissac en voor mij als onverwachte klapper op de vuurpijl Toulouse, la Ville Rose. Een heerlijke stad, zo anders dan de andere Franse steden die ik ken. Het oogt zo anders door de bakstenen huizen die er van oudsher gebouwd worden. De klei uit de rivier de Garonne en uit de kanalen wordt gebruikt om stenen te bakken. Ze hebben een fel oranje rode kleur die een typische uitstraling geven aan het straatbeeld in de stad. Vandaar de naam la Ville Rose. De kanalen en de rivier de Garonne met hun bruggen, oevers en woonboten en de vele fietsers in de stad, geven een heel eigen karakter aan deze sfeervolle universiteitsstad. Een echte aanrader voor studenten die een tijdje in Frankrijk willen studeren. Ik ben er in ieder geval twee dagen gebleven. Het ongeluk was dat er geen plaats was in de jeugdherberg, het geluk was dat er wel plaats was in een aparthotel naast de jeugdherberg. Hier heb ik twee dagen mijn eigen luxe huisje gecreëerd en genoten van even leven in de stad.

Uiteindelijk hebben de twee kanalen mij naar Moissac geleid. Moissac is een belangrijke plaats op de Camino de Santiago. Wat dit gaat betekenen voor het vervolg van mijn reis, zal wederom blijken.

 

Steun mijn actie om te komen tot een Jeugdcultuurfonds in Noord Limburg en doneer:

Stort op rek.nr. 577934015 van het Jeugdcultuurfonds. Let op onder vermelding van Ineke fietst

Deze gelden komen rechtstreeks ten goede aan kinderen uit Noord Limburg.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Oost west fiets best

  1. paul zegt:

    Ha Ine
    En waar heeft jouw fiets en je intuitie je gebracht.. waar ben je nu en hoe vervolg je route ?
    groeten Paul

    • inekefietst zegt:

      Hoi Paul,
      Ik ben op de Camio naar Santiago beland en van daaruit Portugal ingefietst. Ik heb vannacht de derde nacht gehad in een super hostel in Porto http://www.gallery-hostel.com/en/site/about-us/
      Ik moet nu tassen gaan pakken en fiets straks een stuk op met Daniël uit Münster. Ik fiets naar het zuiden van Portugal, o.a. Cabo de Sao Vicente en van daaruit naar Sevilla, pak daar de trein naar Parijs waar op 20 juni Jaqueline op me staat te wachten om samen het laatste stuk naar Limburg terug te fietsen.
      Het is soms flinke inspanning leveren, soms vervloek ik elke heuvel die voor me ligt. Het eind van mijn sabbatical is in zicht maar nu is het nog vooral genieten met de kop in de wind.

  2. Marian Janssen zegt:

    Hoi Ine,
    Heerlijk om zo mee te mogen fietsen en mee te beleven wat de worstelingen, ontdekkingen en oplossingen zijn. Hoe beleef je het om voortdurens alleen deze beskissingen te nemen? Geniet er van en ik verheug me alweer op je volgende verhaal.
    Groetjes, Marian Janssen

    • inekefietst zegt:

      Hoi Marian,

      Als ik bv. op een plein in Astorga drie mannen heen en weer zie bewegen op zoek naar een terras, dan het voorstel van de een, dan dat van de ander bekijken, dan vind ik het heerlijk dat ik gewoon lekker in mijn eentje kan beslissen en bij de italiaan in een stoel plof. Kortom, heerlijk, geen gedoe!

  3. Ank Clabbers zegt:

    Hoi Ine,

    Heb je verhalen met plezier, interesse en vol bewondering gelezen, maar heb eigenlijk het (plichts-)gevoel dat ik daar geen ruimte voor heb aangezien het werk roept… kan het nu toch niet laten om een reactie te plaatsen en je daarmee een hart onder de riem te steken! Je schrijfstijl is vol humor, maar ik vind het vooral mooi om te lezen hoe je kunt genieten van het kleine en tegelijkertijd ontzag laat zien voor de grootsheid van de wereld om je heen! Zoals Fred al schrijft, denk ik ook dat de reis op zich het doel is…..en je bent zelf het middel om in contact te treden met de wereld om je heen. En dat doe je, zoals blijkt, vol verve: niks is jou te dol of te gek! Je laat daarmee zien dat je in staat bent om je eigen zon te laten schijnen, of die koperen ploert nou meewerkt of niet! Succes met je reis en geniet vooral met volle teugen!!

    Groetjes van Ank

    • inekefietst zegt:

      Ha Ank, inderdaad het werk roept, maar ook andere dingen in het leven roepen! Goed dat je even de tijd neemt, niet alleen voor mij, maar ook voor jezelf. Leuk en lief jouw reactie! Tot bij de Plus of . . . . .

  4. Paul Nagelmaeker zegt:

    Ha Ineke
    We hebben je post goed ontvangen, bedankt ook voor je briefje.
    Geweldig dat je de ellende van de eerste weken achter je hebt,. Brigitte en ik hebben 4 jr geleden een stuk van canal du midi gefietst. prachtig langs het kanaal, heel wat anders dan de bergen die we daarna hadden. Ineke geniet ervan, mooi weer, ontspanning ,veel zien en vrijdheid, dat is toch waar het om gaat?
    Groetjes ook van je collega`s in Venlo
    Paul

    • inekefietst zegt:

      Hoi Paul, Canal-du-Midi is een soort van saai, maar daardoor ook heel rustgevend/ontspannend. Was heerlijk. Nu in de stroom pelgrims beland. Weer eens wat anders! En inderdaad, het gevoel van vrijheid op de fiets, daar gaat het om.

Geef een reactie

